
FIZIKA 2 - PROJEKTNI ZADACI
Projektni zadatak iz Fizike 2 podrazumeva samostalnu obradu teme koja je u vezi sa gradivom iz Fizike 2. Teme treba da budu obrađene na popularnom nivou. Studenti biraju temu iz spiska ponuđenih tema ili predlažu novu temu. Za ponuđene teme početna literatura je unapred pripremljena i dostupna na odgovarajućem linku ili će biti dostavljena nakon dogovora sa predmetnim asistentom. Projektni zadatak nosi maksimalno 10 poena, a podrazumeva:
-
Za eksperimentalne projektne zadatke pripremu i demonstraciju eksperimenta i kratke Power Point prezentacije koja sadrži fizičke osnove za razumevanje eksperimenta kao i fenomene koji se eksperimentom mogu objasniti. Demonstracija eksperimenta nosi maksimalno 6 poena. Dodatne informacije o detaljima izvođenja eksperimenta mogu se dobiti od predmetnog asistenta. Za pripremu eksperimenata biće dostupna podrška i pomoć od strane asistenta.
-
Za teorijske projektne zadatke izradu eseja i prezentovanje obrađene projektne teme kroz Power Point prezentaciju. Svaki teorijski projektni zadatak obrađuje po jedan student. Referat treba da bude napisan korišćenjem šablona u MS Word aplikaciji i zajedno sa slikama i referencama ne treba da sadrži više od 3 stranice. Esej nosi maksimalno 6 poena. Power Point prezentacija treba da obuhvati najzanimljivije segmente obrađene teme na popularan način.
Rok za prijavu studenata i izbor teme za projektni zadatak je 12. mart 2020. godine do 20h. Rok za predaju preliminarne verzije eseja za teorijske projekte ili probu eksperimenta za eksperimentalne projekte je 14. april 2020. godine do 20h. Rok za predaju finalne verzije eseja i prezentacija je 5. maj 2020. godine do 20h. Prezentacije će biti održane u naknadno dogovorenom terminu poslednje nastavne nedelje. Prezentacija nosi maksimalno 4 poena. Trajanje prezentacije je ograničeno na 5 minuta.
EKSPERIMENTALNI PROJEKTNI ZADACI - PROLEĆNI SEMESTAR 19/20:
E1: Vođenje svetlosti kroz vodeni mlaz
Kratak opis: Demonstracija principa totalne unutrašnje refleksije i vođenja svetlosti. Kako voda ima veći indeks prelamanja od vazduha, svetlost koja na razdvojnu površinu padne pod većim uglom od kritičnog biva reflektovana i "zarobljena" unutar vodenog mlaza.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 1 student.
Potrebno: laserski pointer, plastična flaša, voda
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Total_internal_reflection, http://www.howstuffworks.com/fiber-optic6.htm, http://www.youtube.com/watch?v=HMwqvGXtgpM
E2: Herschel-ov eksperiment
Kratak opis: Otkrivanje infracrvenog dela spektra. Bela sunčeva svetlost se pomoću prizme može razdvojiti na komponente različitih talasnih dužina, koje pored vidljivog dela spektra obuhvataju i ultraljubičasti i infracrveni. Ljudsko oko nije osetljivo na infracrveni deo spektra, ali se on može detektovati na osnovu promene temperature ozračene površine.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 2 studenta.
Potrebno: staklena prizma, 3 termometra, kutija
Teorijske osnove: http://coolcosmos.ipac.caltech.edu/cosmic_classroom/ir_tutorial/discovery.html, http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum
E3: Rasejanje svetlosti
Kratak opis: Kada svetlost naiđe na čestice ili bilo koju vrstu nehomogenosti u sredini kroz koju se prostire, ona skreće sa pravolinijske putanje. Različite talasne dužine skreću za različit ugao čime se objašnjavaju mnogi atmosferski fenomeni poput boje neba, duge i sl.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 1 student.
Potrebno: akvarijum, baterijska lampa, šolja mleka
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Light_scattering , http://science.howstuffworks.com/nature/climate-weather/storms/rainbow.htm
E4: Spektroskop
Kratak opis: Različiti materijali apsorbuju i emituju svetlost različitih talasnih dužina. Na osnovu spektra se mogu ustanoviti različite osobine izvora zračenja ili supstance koja se analizira poput njenog hemijskog sastava.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 3 studenta.
Potrebno: kartonska cev, žilet, difrakciona rešetka, izolir traka
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Spectrometers, http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_spectroscopy
E5: Prelamanje svetlosti
Kratak opis: U zavisnosti od indeksa prelamanja sredine na koju nailazi, svetlost se prema Snell-ovom zakonu prelama pod različitim uglovima. Takođe, brzina kojom svetlost prolazi kroz određenu sredinu zavisi od indeksa prelamanja. Na ovaj način je moguće meriti i indeks prelamanja supstance i brzinu svetlosti na osnovu ugla prelamanja.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuju 2 studenta.
Potrebno: laserski pointer, uglomer, providna činija sa ravnim stranama, voda, šećer, želatin
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Snell's_law, http://en.wikipedia.org/wiki/Refraction
E6: Difrakcija i interferencija
Kratak opis: Difrakcija i interferencija su talasne osobine svetlosti. Difrakcija predstavlja savijanje svetlosti kada naiđe na mali otvor ili prepreku, dok je interferencija „slaganje“ dva ili više talasa. Da bi ovi efekti bili uočljivi, prepreka ili otvor moraju biti dovoljno mali, reda veličine talasne dužine svetlosti.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuju 2 studenta.
Potrebno: laserski pointer, žileti, igle, karton, selotejp traka, CD, DVD, uglomer
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Young's_interference_experiment, http://en.wikipedia.org/wiki/Difraction, http://en.wikipedia.org/wiki/Interference_(wave_propagation)
E7: Jednačina stanja idealnog gasa
Kratak opis: Jednačina stanja idealnog gasa povezuje pritisak, zapreminu i temperaturu idealnog gasa u ravnoteži. Ukoliko se jedan od ovih parametara promeni, neophodno je da se promeni bar još jedan da bi se očuvalo ravnotežno stanje.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 1 student.
Potrebno: plastična flašica, balon, dve posude, rešo, voda, led
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas
E8: Dva balona
Kratak opis: Na osnovu Pascal-ovog zakona je poznato da se pritisak ravnomerno prenosi kroz fluide. Ukoliko se spoje dve posude sa gasovima, pritisak u njima će se izjednačiti. Pritisak unutar balona se nelinearno menja sa njegovim prečnikom usled suprotstavljanja sile elastičnosti i sile prouzrokovane hidrostatičkim pritiskom unutar balona, što dovodi do neočekivanog rezultata eksperimenta.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 1 do 2 studenta.
Potrebno: dva balona, slavina (ventil, cev)
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal's_law, http://en.wikipedia.org/wiki/Elasticity_(physics), http://en.wikipedia.org/wiki/Two-balloon_experiment
E9: Cartesian Diver
Kratak opis: Demonstracija sile potiska i Archimedes-ovog principa. Kada se primeni pritisak na bocu, voda prenosi pritisak na mehurić u „roniocu“, vazduh se kompresuje i gustina „ronioca“ postaje veća od gustine vode zbog čega on tone.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 1 student.
Potrebno: plastična flaša, šraf, cevčica
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_diver, http://en.wikipedia.org/wiki/Buoyancy
E10: Bernoulli-ev princip
Kratak opis: Kada brzina protoka fluida raste, pritisak iznad/pored loptice se smanjuje. Atmosferski pritisak gura lopticu u oblast smanjenog pritiska.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 1 student.
Potrebno: ping-pong loptica, levak, fen, konac
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli's_principle
E11: Hidrostatički pritisak
Kratak opis: Pritisak tečnosti u boci izaziva formiranje mlaza kroz otvore. Moment sprega sila dalje izaziva rotaciju boce oko svoje ose.
Projektni tim: Predviđeno je da ovaj projektni zadatak obrađuje 1 student.
Potrebno: plastična boca, cevčice, konac, voda
Teorijske osnove: http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_statics#Hydrostatic_pressure
E12: Arduino i fizika
Kratak opis: Realizacija projektnog zadatka na Arduino platformi. Nekoliko različitih projektnih zadataka. Zainteresovani studenti više informacija mogu dobiti od predmetnog asistenta zaduženog za projektne zadatke.
Projektni tim: U zavisnosti od kompleksnosti projektne teme, projekat realizuje 1 ili 2 studenta.
Potrebno: Arduino platforma. U zavisnosti od projektnog zadatka različiti senzori ili elektronske komponente.
Teorijske osnove:
TEORIJSKI PROJEKTNI ZADACI - PROLEĆNI SEMESTAR 19/20:
T2: Ekrani osetljivi na dodir - touchscreen
T5: GPS (Global Positioning System)
T7: Lasersko oružje - svetleći mač iz "Ratova zvezda", fikcija ili stvarnost?
T9: Kvantni računari
T10: Levitirajući vozovi - avion ili ipak voz?
T11: LCD ekrani - tečni kristal u mobilnim telefonima
T12: Atomski časovnik - nuklearno postrojenje na tvojoj ruci?
T13: Nanoroboti - nano-mali, giga-mocni
T14: Optička vlakna - sa jednog kraja sveta na drugi
T15: Perpetum mobile
T16: Plašt nevidljivosti - san svakog superheroja
T17: Električna gitara - umetnost ili nauka
T18: Solarne ćelije - najčistiji oblik energije
T20: Svetleće diode - neuništivi lightshow
T21: Termovizija
T22: Ugljenične nanotube
T24: Mikrofluidni sistemi: Laboratorija na čipu
T25: Optičke pincete
T27: Novčanice i fizika
T28: Fotonski kristali - čarobna krila leptira
T30: Fizika tenisa
T31: Neke naprave na bazi kvantnih jama
T32: Metamaterijali